2019. december 11., szerdaMa Árpád napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 330,00 Ft | USD: 297,00 Ft | CHF: 302,00 Ft
2019.12.11. Árpád Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 330,00 Ft | USD: 297,00 Ft | CHF: 302,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Brutális rohadék, de kedves fickó volt a Casablanca rendezője

Hirdetés

Brutális rohadék, de kedves fickó volt a Casablanca rendezője

Nagyon kedveltem Mike-ot. Brutális rohadék volt. Nem volt tekintettel az emberek érzelmeire. De nagyon kedves fickó volt

– Hal Mohr operatőr, akivel Kertész Mihály (Amerikában már Michael Curtiz) A jazzénekes című filmet forgatta, állítólag így foglalta össze a Kertész Mihály-jelenséget. A Casablanca Oscar-díjas rendezőjének, közel kétszáz film készítőjének ellentmondásos személyiségéről szól a CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot című, elég szokatlan sorsú film. A CURTIZ eredetileg tévéfilmnek készült, be is mutatták a Duna TV műsorán, most mégis mozikba kerül. Mindez valószínűleg nem független attól, hogy időközben több díjat is nyert, többek között a Montreali Nemzetközi Filmfesztiválon.

Talán a tévéfilmes költségvetés miatt is a Topolánszky Tamás Yvan és Sümeghy Claudia alkotta rendező-producer páros első nagyjátékfilmje nem akar sokat markolni. Nem vállalkoztak arra, hogy A-tól Z-ig felmondják Kertész életrajzát, megelégedtek azzal, hogy kiválasztották az élete egyik legsűrűbb és legfontosabb szakaszát, amikor 1942 tavaszán és nyarán a Casablancát forgatta. Amiről természetesen akkor még nem lehetett sejteni, hogy Kertész legnagyobb sikere, filmtörténeti legenda lesz belőle. Csak az látszott, hogy minden nehezen halad, hogy a forgatásokon szokásos káoszhoz képest is nagy a fejetlenség.

Hirdetés

Ráadásul a háború már javában zajlott, így az elsősorban szerelmes film egy másik olvasatot is kellett, hogy kapjon. A film producere gondoskodott róla, hogy a Casablanca minél inkább megfeleljen az amerikai háborús propaganda céljainak, illetve konkrétan a Háborús Információs Iroda által lefektetett alapelveknek. Vagyis a nácik legyenek nagyon-nagyon gonoszak, az amerikaiak meg nagyon jók, de ami ennél is fontosabb, nagyon tökösek, akik nem mutatnak gyengeséget, és akiket nem lehet legyőzni. A CURTIZ azért nem dokumentumfilm, így a propaganda szerepét egy fiktív kormányzati cenzor alakja jeleníti meg. (A valóságban a konfliktusok nem is ebből lettek, hanem Joseph Breen hollywoodi főcenzor kifogásaiból, aki ragaszkodott hozzá, hogy minél kevesebb szex és káromkodás legyen a forgatókönyvben, aminek ezért a jelentős részét át kellett írni.)

A cenzornál is nagyobb gond volt viszont, hogy Kertész nem igazán tudta, hogy mit akar. A forgatókönyvet folyamatosan átírták, a szereplőknek fogalma sem volt róla, hogy mi lesz a karakterük sorsa. Utólag éppen ezzel (vagy ezzel is) magyarázzák a film különleges hangulatát, titokzatosságát, hogy maga Bergman és Bogart sem tudta, hogy Ilse végül felszáll-e arra a bizonyos repülőre. Ilse filmbeli férje, Victor Laszlo az egyik nap még meghalt, a másikon meg túlélt. Az egyik verzióban gyáva, a másikban hős volt. 




<a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/cinematrix/2019/09/16/curtiz_a_magyar_aki_felforgatta_hollywoodot_film_kertesz_mihaly_kritika/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Gera Marina a Szovjetunió áldozatainak dedikálta Emmy-díját

A független újságírás nemcsak a kormánytól független, de minden más direkt politikai szándéktól is. Támogass …