2020. április 6., hétfőMa Vilmos, Bíborka napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 363,00 Ft | USD: 336,00 Ft | CHF: 344,00 Ft
2020.04.06. Vilmos, Bíborka Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 363,00 Ft | USD: 336,00 Ft | CHF: 344,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Tömegverekedés tört ki a Macbeth-en, 31 halottja volt az operaházi zendülésnek

Tömegverekedés tört ki a Macbeth-en, 31 halottja volt az operaházi zendülésnek

Kerülj képbe hírlevelünkkel, amiben a hét legfontosabb, legérdekesebb cikkeit, videóit ajánlják az indexesek.

1849 májusában, miközben itthon még javában tartott a dicsőséges tavaszi hadjárat, és futott Bécs felé Jellacsics, a gyáva (seregének seregünk nyomába’), az Atlanti-óceán túlsó oldalán, New Yorkban egészen más tartotta lázban az embereket: a klasszikus Shakespeare-dráma, a Macbeth bemutatója az Astor Place Operaházban, egy Angliából érkezett sztárszínésszel a főszerepben. Mielőtt még bárki azt a következtetést vonná le, hogy a 19. századi amerikaiak sokkal kifinomultabb kultúremberek voltak, mint a szabadságharccal elfoglalt korabeli magyarok, szögezzük le, az előadáson olyan tömegverekedés tört ki, hogy a végén 31 halott és több mint 100 sebesült maradt a vérben úszó manhattani utcákon. (Ami egyébként alig kevesebb, mint a pákozdi csatában elesett és megsebesült katonák száma.)

Az egész balhé két színész torzsalkodásából indult ki: az amerikai Edwin Forrest nyilvánosan lefitymálta a brit William Macready Hamlet-alakítását Edinburgh-ben, amiből az angol és az amerikai lapokban is sok menetes beszólogatás lett egymásnak, olvasói levelek formájában, a közönség nagy gyönyörűségére. Forrest végül haza is költözött Amerikába, és meggyőződése lett, hogy az angliai karrierjét a Macready által ellene hangolt helyi sajtó törte derékba.

Amikor Macready 1849-ben New Yorkba érkezett vendégszerepelni az Astor Place-be (ami ráadásul éppen az európai magas kultúra hídfőállásának számított akkoriban), Forrest elérkezettnek látta az időt, hogy hazai pályán álljon bosszút. Első körben úgy szervezte, hogy Macready fellépéseivel párhuzamosan ő is pont a Macbeth-et játssza pár utcára az Astor Place-től, a Broadway Theaterben. Ez bőven elég volt a sajtónak, hogy az előadásokat úgy harangozza be, mint a profi boxmeccseket szokás, végső leszámolásként a két ősellenség között.

Macready amúgy sem volt túl népszerű Amerikában, elvégre maga volt a brit sznobizmus élő szobra, aki ráadásul haragban volt az amerikaiak kedvenc színészével. Forrest azonban biztosra ment, és két, meglehetősen sötét New York-i figurával […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2020/02/20/tomegverekedes_zendules_astor_place_operahaz_macbeth_new_york_rendors_katonasag_31_halott/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Japánban képtelenség elveszteni bármit, mert úgyis megtalálják és viszahozzák

Japánban képtelenség elveszteni bármit, mert úgyis megtalálják és viszahozzák

Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik, És vannak, akik az Indexet olvassák. Támogass te is! Japán …