2020. augusztus 12., szerdaMa Klára napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 344,00 Ft | USD: 292,00 Ft | CHF: 320,00 Ft
2020.08.12. Klára Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 344,00 Ft | USD: 292,00 Ft | CHF: 320,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Hogy lett a közel-keleti zsidó Jézusból angyalarcú fehér férfi?

Hogy lett a közel-keleti zsidó Jézusból angyalarcú fehér férfi?

Jézus, a világ egyik legmeghatározóbb történelmi és vallási alakja Galileában született 2020 évvel ezelőtt. Ez a terület akkoriban a Római Birodalomhoz, ma Izraelhez tartozik. Mivel a régió a Közel-Keleten található, és Jézus korában leginkább zsidók éltek ott, a helyieknek elég ritkán született fehér bőrű, hullámos szőke hajú, kék szemű gyermekük.

Ehhez képest Jézust évszázadok óta így ábrázolják, és ma már teljesen természetesnek számít, hogy Jézusra fehérként gondol az ember.

Ennek a valóságban kicsi az esélye, de ahogy Anna Swartwood House művészettörténész írja a Conversationön, fontos kijelenteni, hogy valójában senki nem tudja, Jézus hogyan nézett ki, nem maradt fent olyan hiteles ábrázolás vagy leírás róla, ami még életében íródott. Ha a Bibliát vesszük alapul, kétféle kép alakulhat ki bennünk: Ézsaiás azt írja (53:2), hogy

Nem volt neki szép alakja, amiben gyönyörködhettünk volna,

míg a Zsoltárok könyvében (45:2) az áll, hogy

Legszebb vagy az emberek között.

Ez egyrészt tökéletesen illusztrálja, hogy a tudományos világ miért nem tekint a Bibliára gránitszilárdságú történelmi forrásként, másrészt egyáltalán nem segít, hogy rájöjjünk, hogy nézett ki a keresztények megváltója.

Jézus zsidó volt, a felmenői (és itt most tekintsünk el a szentlélektől) is zsidók voltak, így valószínűleg hasonlított a környéken élőkre. 2001-ben Richard Neave antropológus elkészítette egy galileai férfi arcának modelljét egy korabeli koponya alapján. A modell nem Jézust ábrázolja, csak egy férfit, aki akkoriban élhetett, közel Jézushoz.

Így nézhetett ki egy galileai zsidó férfi egy Jézus-kori koponya alapján.

Így nézhetett ki egy galileai zsidó férfi egy Jézus-kori koponya alapján.

Fotó: Richard Neave / bbc

Ez alapján a korai ábrázolások állhatnak a legközelebb a valósághoz. A lerombolt Dura-Eropósz templomában találtak egy 3. századi ábrázolást, amin Jézus nem isteni megváltóként, hanem hétköznapi emberként szerepel: egyszerű ruházat, rövid haj, sima arc. Persze könnyen előfordulhat, hogy a sok vándorlása miatt volt szakálla. Arra azonban nagyon kicsi az esély, hogy szőke lett volna, fehér bőrű vagy kék szemű.

Egyenes út az árja és koreai Jézushoz

Valószínűleg azért nem készült róla sok ábrázolás az utána lévő első századokban, mert sokan tartottak a bálványimádat vádjától. Amikor mégis készült róla kép, nem a személyén vagy a külsején volt a hangsúly, hanem a szerepén – ezért ábrázolták leggyakrabban pásztorként. Az idealizált kinézetét korabeli pogány istenábrázolásokból vették át, ezért leginkább Hermészre vagy Apollóra hasonlít.

Jézus, mint jó pásztor a Priscilla-katakombában a 3. század második feléből.

Jézus, mint jó pásztor a Priscilla-katakombában a 3. század második feléből.

Fotó: Wikimedia Commons

Nem sokkal később kialakult a ma is ismert egyik ábrázolásmód: a hosszú haj és a szakáll. Ezeket kombinálva a császár öltözékére emlékeztető ruhákkal isteni magasságba emelik Jézust. Pont ezért nem valószínű, hogy hosszú haja és nagy szakálla lett volna – ezeket a külsőségeket  akkoriban az istenekkel azonosították, és nagyon kilógott volna a társadalomból.

Ezeket követték a hetedik századi legendák, amik alapján hivatalossá vált a hosszú haj és szakáll kombinációja. Az akheiropoiétonok, azaz nem kéz alkotta dolgok elvileg Jézus által készített önarcképek. A keleti keresztény egyházak ikonjai ezeknek a másolatai. Az eredeti legenda szerint (bár több változat is létezik) Jézus meggyógyított egy Abgarus nevű edesszai királyt úgy, hogy maga helyett elküldte Tádét, aki magával vitte Jézus képmását. A király ezt látva meggyógyult és megtért. Azóta a képre, a Mandylionra sokan úgy tekintenek, mint Jézus önarcképére.

Egy másik változat szerint a Mandylion valójában Szent Veronika kendője, amivel megtörölte a keresztet cipelő Jézus arcát, és amiben így megmaradt a nyoma.

Ecce Homo, 1470, Antonello da Messina.

Ecce Homo, 1470, Antonello da Messina.

Fotó: Wikiart

Ekkor még a bőrszín nem feltétlenül változott meg, a fennmaradt alkotásokon nem is feltétlenül kivehető, hogy hogy ábrázolta Jézust a festő (gyakran aranyszínű volt az arca). Ahogy teltek az évszázadok, egyre gyakrabban ábrázolták fehérként amire aztán a reneszánsz festők is ráerősítettek: a 15. századi Antonello da Messina készített egy portrét Jézusról, amit ugyanúgy komponált meg, mint a többi festményét: az alak egy korlát és egy fekete háttér között áll. A festményt úgy írta alá, hogy „Antonello da Messina festett meg engem.”

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2020/07/23/jezus_arckep_muveszet_kozel-kelet_zsido_feher_kek_szem_szoke_arja/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Ezen a weboldalon megtapasztalhatja, mennyire magányos egy proton

[…] A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE! Forrás: https://index.hu/mindekozben/poszt/2020/07/26/ezen_a_weboldalon_megtapasztalhatja_mennyire_maganyos_egy_proton/ *Tisztelt Olvasó! Amennyiben …